A januári illetve márciusi, gazdasági társaságokat érintő törvénymódosítások kapcsán úgy vettük észre, hogy több ügyfelünknek aggályai merülnek fel a székhelyszolgáltatás jogi hátterével kapcsolatban. Hogy ezeket az aggályokat eloszlassuk, összegyűjtöttük az ezzel kapcsolatos lényeges információkat.
Legális-e a székhelyszolgáltatás?
Igen. A székhelyszolgáltatást a 2006. évi V. törvény 7§ (4) alapján végezzük, amely kimondja, hogy “Cég székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára a cég jogosult.”
A székhelyszolgáltatást igénybe vevő cég az általunk kiállított, úgynevezett “befogadó nyilatkozattal” igazolja a székhelyhasználat jogszerűségét.
Akkor miért szólt több cikk, sajtóközlemény a székhelyszolgáltatás megszüntetéséről?
Nem a székhelyszolgáltatás fogalma szűnt meg, csupán az ügyvédi székhelyszolgáltatás lehetősége. Korábban a cégalapító ügyvéd is jogosult volt székhelyet nyújtani az alapított társaság részére, ennek feltételei azonban szigorúbbak voltak, mintha gazdasági társaság nyújtana székhelyet másik cég részére. 2012-től az ügyvédek többé nem jogosultak székhelyet biztosítani. A fent nevezett törvény azonban továbbra sem módosult, így ilyen formában továbbra is megengedett a székhelyszolgáltatás.
A NAV szigorúbb ellenőrzés alá vonja a székhelyszolgáltatást igénybe vevő társaságokat?
A NAV-nak 2012-től lehetősége van arra, hogy minősítse a székhelyszolgáltatókat. A piacon nagyon sok székhelyszolgáltató cégtemetőként tevékenykedik, ezek könnyedén felismerhetők alacsony áraikról, minőséget nélkülöző szolgáltatásukról. Hamar a NAV tudomására jut, mely székhelyszolgáltatók azok, akik csak bedöntendő cégek eltüntetésére jöttek létre. Amennyiben a címet kockázatosnak ítélik, jogosultak az oda bejelentett cégek részére kockázatfelmérő kérdőívet kiküldeni, melyet az köteles visszaküldeni az adóhatóság részére.
Szerződésünk értelmében feladatunk a hatóságokkal való kapcsolattartás is. Kiemelten figyelünk arra, hogy az igazoltan fiktív cégek jelenlétét jelezzük a NAV felé a többi, tisztességes ügyfelünk érdekében, illetve amennyiben bármilyen kérdéssel felkeresnek bennünket, azonnali segítséget nyújtunk, hogy megkönnyítsük munkájukat. Ennek köszönhetően cégünk jó kapcsolatot ápol az illetékes hatóságokkal.
Hogyan ismerhető fel a cégtemető, mire érdemes figyelni? Hova ne helyezze semmiképp a székhelyét?
Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a pontokat, amit érdemes megvizsgálni székhelyszolgáltató választásakor:
- befogadó nyilatkozat megléte (szerződéshez szükséges biztosítani)
- hivatalos küldemények átvétele (minden fajta postai küldemény átvétele)
- nyitva tartás, ügyeleti idő a székhelycímen (irodai órákban, ált. 9-16 óra között)
- cégtábla kihelyezése megfelelő helyre (ingatlan elé)
- hatóságokkal való kapcsolattartás (adatszolgáltatás, értesítés megkeresésről, stb.)
Reméljük rövid tájékoztatónk kielégítő válaszokat nyújtott az esetlegesen felmerülő kérdéseire.
Amennyiben bármi további kérdése van, a szokásos elérhetőségeinken szívesen állunk rendelkezésére!